torsdag 22. april 2010

Stæren, svarttrosten, bikkja og jeg

Kveldsslapp hvitveis i eføyland

Vi soser rundt i hagen seint og tidlig. Riktig travle, med bare snusing og vimsing. Undertegnende i trendy nye hagebukser fra Garden Girl. Investerte i noe solid etter å ha revet opp flere gamle bukser i tornekratt i fjor. Spesielt på grunn av de praktiske verktøylommene. Da slipper jeg å bruke halve dagen på å lete etter hvor jeg la xx redskap sist.

I løpet av en økt spretter disse opp. Den iskalde vårlufta kan vel ikke friste, men litt sol får våririsen opp av bakken i en fei :-)

Kjært gjensyn med Katharine Hodgkin. Særegen på farge og mønster!

Og før jeg får snudd meg er Corydalisen oppe og står. Tenkte på den i går, og der den :-) Lilla kommer først. Flere farger dukker nok opp!

Peonnytt: P. Claire de Lune observert :-D Også Barzella, og den
røde nesa til en ukjent hvit som jeg flyttet i fjor er dukket opp siden sist. Hvis noen kjenner denne vakre peonen, så si fra! Blomstret knapt nok der den stod før. Håper den vil trives bedre i sitt nye hjem.

En mindre hyggelig oppdagelse er at et par klatreroser ser ut til å ha tatt kvelden :-( Henholdsvis 3 og 2 meter som ser temmelig inntørket ut. Tar jo litt tid å vokse så høyt, men det er bare å starte på nytt. Skjærer helt ned (skimter grønt i bånn). Har allerede planene klare for nye sorter, må vite, om det ikke er håp.


Selveste Jeanne d'Arc

Gule og brune sommerfugler flagrer. Og humla suser!

6 kommentarer:

  1. Ergelig at så store planter går ut, ja. Det tar jo noen år å få rosene dine tilbake i den størrelsen. Men det eneste som er bra er jo at da kan du jo skifte ut den gamle med en ny rose.

    Jeg er ikke sikker på om mine to klatreroser har klart seg. de ser temmelig tufse ut. Men enn så lenge er det for tidlig å si.

    SvarSlett
  2. Masse herlige bilder.
    Gjensynsgleden med kjære planter som dukker frem fra vinterdvalen er ubeskrivelig, og tristheten når man oppdager at noen har strøket med i løpet av vinteren er slettes ikke god. Krysser fingrene for at det fortsatt er liv i klatrerosene dine.
    Kos deg i hagen og ha en finfin helg! :)

    SvarSlett
  3. For en herlig vårrapport. Gleder meg virkelig til det er min tur. Om en halv meter snø...

    SvarSlett
  4. Der var du og bikkja og fuglene dine ja :)
    Her også er klatreroser enten frosset i hjel eller hett ned til ca 10-15 cm. Det er trist, men som du sier - bare å sette i gang igjen. Toget er jo ikke gått for alltid :)

    Jeanne d'Arc er nydelig! For ikke å snakke om vakre Katharine Hodkin :) Godt det er liv i plantene våre til tross for kulden.

    Jeg tenker også å gå til anskaffelse av Garden Girl bukser. Man kan jo ta seg ut selv om man jobber i haven :) Solide ser de også ut til å være. Er de normale i str og benlengde synes du? Jeg mener å huske en eller sa at man måtte kjøpe en str større eller mindre enn man pleier... Vet ikke helt om jeg vil ha snekker varianten eller busker, snekker er kult da!

    SvarSlett
  5. Pusepilde: En halv meter går veldig fort :-)

    Ninni: Jeg har ikke snekkerbuksevarianten. Størrelsen er romslig, både i bredden og i lengden. Kunne faktisk ha greid meg med en størrelse mindre (en god følelse...)

    SvarSlett
  6. Kondolerer med klatrerosene. Det er nok den fæle vinteren. Det ser ut til at je også har mistet to av mine yndlinger, Souvenir du dr Jamain, og den praktfulle Lykkefund på rosebuen. Snufs... Kan hende flere er døde også, men disse hadde jo rukket å bli kjempesvære.

    SvarSlett