torsdag 2. februar 2012

Rå-å-å-åsa semifinale





Langt ifra noen rosablogg, dette! Rosa interiør fremkaller *grøss*. Aldri ett rosa klesplagg på denne blogger! Likevel er det et merkelig fenomen som denne blogger bare må innse: Blomster kler rosa.

Derfor må det en hel, lang semifinale til for å kåre hvilken av hagens aller pastell-lekreste som får være med videre til Anne på Moseplassen sin X-faktor, blomsterutgaven!

1) Noe mer overdådig rosa enn silkepeonen 'Sorbet' er vel vanskelig å finne?
Til denne hører en historie, som er den samme som hagens historie for meg.

Allerede den høsten vi flyttet inn, og jeg slett ikke visste hva som fantes i hagen fra før, gravde jeg opp "Bumerangbedet". Solfylt plassert ved grillplassen skulle det inneholde urter. Men så bladde jeg i en katalog og fikk lyst på en peon! I posten kom en fin liten rot, som ble gravd ned grunt, etter alle kunstens regler.

Sommeren etter, kom et skudd. Så en knopp, og jeg ventet spent.... 'Sorbet'en foldet ut sin eneste blomst, og jeg var solgt! Siden har den utviklet seg til et herlig blikkfang i hagen :-)
Hadde jo vært kjedelig med bare urter ved grillplassen, ikke sant ;-)

2) I fotoarkivet finnes ikke få bilder av rosa roser. Hagens dronning kommer i mange varianter.
De enkle har en helt egen sjarm. Her er en av mine rosefavoritter. Frühlingsmorgen blomstrer tidlig med bud om sommeren! Her er samme rosen i en sommerflirt med løytnanshjerte, en annen uunværlig rosa favoritt:


Fylte roser er bare skjønne, og sender ut duftskyer når man passerer. Louise Odier var Sigrid Undsets yndlingsrose. Den vakre Bourbonrosa er sommerens rosa dronning i hagen:


Mange stauder kommer også i rosa nyanser. Her en rocka variant av purpursolhatt:
Purpursolhatter kan man ikke være foruten! Dette er nok en Echinacea purpurea pallida.

Historiske roser er av fineste slag. Blant de første jeg skaffet, etter nøye utvelgelse er Portlandsrosen Mme. Boll. Hun remonterer flittig til vinteren kommer, og har en herlig duft.

Her poserer Mme Boll med en bregne

Mange sommerblomster er også rosa, selvfølgelig. Sjarmtrollet som snek seg med her, sådde jeg med frø fra mitt første møte med de hagegale. Makan til flott og blomstervillig plante skal man lete lenge etter. Løvemunn er blitt en fast sommergjest i hagen. Må så noen nye sorter hver år.

Engelske roser er umulige å komme unna når de lekreste rosa skal presenteres. David Austin sin 'Heritage' svever her over et hav av oktoberbergknapp:

Noen av verdens vakrete blomser er jo rosa. Kamelia finnes i mange vakre sjatteringer. Denne vokser på et tre som jeg møtte på Madeira (så den teller kanskje ikke i konkurransen?):

En annen rosegruppe undertegnende er veldig svak for, er Moschata-hybrider. Bildet under forteller vel hvorfor...
Så nå er jeg lykkelig eier av 'Felicia'. Rik blomstring og deilig duft er fortrinnene!

Noen Pellis-fantast er jeg ikke. Når jeg ikke liker rosa, og ikke pelliser, så må jeg selvfølgelig ha 'Mårbacka' på terrassen om sommeren! (Ingen sommer uten...). Ganske lekker omgitt av mørk Solenostemon??


Til slutt en kaskade av rosa-rosa Louise Odier, igjen:
Tar gjerne imot gode råd om hvilken, hvilken som skal videre??

7 kommentarer:

  1. peonen skal videre! Jeg har masse peoner i hagen min, men aldri har noen av dem blomstret. Kanskje i år?? :-)

    SvarSlett
  2. De må jo blomstre i år! Ikke plantet for dypt, vel?

    SvarSlett
  3. Wow, vilken samling! Nu svävar jag runt på rosa moln :)

    SvarSlett
  4. Härligt! Jag är ju en rosa och pastell-älskare. Vad det gäller trädgården iaf, så jag njuter av dina bilder :-)

    SvarSlett
  5. Lekre bilder og peonen din tok virkelig kaka! Sorbet er griselekker! Lykke til!

    SvarSlett
  6. Griselekker, rosa sky og pastellelskende kommentarer - hi-hi.

    Må bare innrømme at hagen går ikke så rent lite i de mest delikate pastellfarger....

    (Heldigvis har jeg noen mørke kontraster)

    SvarSlett
  7. MMMmmmm, rååsa! Det er jammen meg mange fine rosa blomster altså! Og du har en super samling av de fiineste!

    SvarSlett