søndag 6. mai 2012

Primula, flere juleroser, Hostasti, narsisser og småtteri

Varm sol og iskald vind har vekslet i dag. Ble litt planting i dag også. Plantet ti nye Hosta nedenfor den lange skråningen til nedre plan. Der hagen munner ut i skogen, skal det bli en Hostasti! Plantet sju på oversiden og tre på nedsiden. Ulike størrelser, farger og bladfasonger. Gleder meg allerede til de vokser til! Hostaene er ikke framme enda. Ikke er det jul, og ikke påske, men endelig blomstrer den hvite, ukjente julerosa mi. Muligens en vanlig Helleborus 'Niger'?


Nå trår den skikkelig til, med mange blomster. Den bor under verandaen hvor den lyser godt opp for tiden.


Nå er det Primula-tid! Den lille, fargesterke sorten 'Ruby' trives tydelig i surjordsbedet, og har spredd seg:


Nye narsisser kommer stadig til. i dag har jeg til og med spandert noen i vase. Under her er den lekre fylte 'Obdam'


Og så de herlige perleblomstene! 'Dark Eyes' her, tenker jeg (eller vanlig armeniacum). Har mange sorter og håper de sprer seg masse!


Nok en nydelig narsiss. Mulig det kan være sorten 'Stint'.


Småttis-tid er det fortsatt. En liten og sen hvit blåveis. Hepatica americana ssp. acuta heter denne søtnosen:


Hacquetia epipactis danner fine små tuer om våren. Særlig fin er den variegerte sorten 'Thor', som jeg fikk tak i i fjor:


Plutselig dukker sjømannshjerte opp i Bergbedet. Dicentra cucullaria blomstrer ikke lenge, men hvem vil unnvære dette gjensynet?


Beste tiden når en bare kan kose seg med alt det nye som spretter ut i hagen. Morelltreet i full blomst. Ingen dumme skadedyr og ekle soppsykdommer. Rent paradisisk...

Tulipanene er også i gang. 'Flaming Purissima' er stilig i sammenslått form, synes jeg. Perfekt partner til roser. De røde roseskuddene tilhører Austin-rosen 'Brother Cadfael'. Ser lovende ut! De mørkerøde peonskuddene i forgrunnen er 'Buckeye Belle'


Tror kanskje denne julerosen er Helleborus purpurascens. Joda, det ble en runde med kamera i dag også :-)


8 kommentarer:

  1. Her var det mye fint!
    Spesiell flott var sjømannshjerte.
    Og så stemningsfullt det var i Epletrebedet du viser i posten under.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)
      Ja, sjømannshjerte er en yndling! Finnes også en rosa variant som heter 'Pink Punk'...

      Slett
  2. Så mye fint, jeg falt spesielt for den hvite blåveisen!

    SvarSlett
  3. Jeg tror nok heller din hvite er en H. orientalis uten at jeg kan si det med 100% sikkerthet. Men nydelig var den! Så mange flotte narcisser du har. Jeg skal kjøpe en haug når høsten kommer. Blir mer og mer glad i de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok det jeg hadde en mistanke om... Er litt navnefreak jeg, vettu.

      Ja, narsisser er nærmest grunnstammen i hagen på denne tida. Kan neppe bli for mange :-)

      Slett
  4. Mye flott vårblomstring hos deg! Jeg kjøpte Dicentra cucullaria sist høst. Jeg gleder meg til det blir blomstring på den, men i år blir det nok bare blader.

    SvarSlett
  5. Så vakker en "Thor ". Disse lyse grønne fargene er så flott i sammen med gult, mine yndlingsfarger. Denne arten har jeg aldri sett før. Er den kravstor?
    Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett