mandag 11. mars 2013

Tomater i sikte!

Årets utvalgte tomatsorter er sådd! 22 sorter. Frøene er en fin blanding av kjøpt og byttet. Blir mest det samme som i fjor, men et par nykommere får bli med.


Her er litt av avlingen fra i fjor. Mange sorter i alle størrelser og fasonger må prøves! Den store gule, er Azoychka. Noe av de ble enorme - som små gresskar! Den røde, avlange heter  Amazonas, og den stripete Black Zebra. Veldig god! Jeg sår bare et par frø av hver sort for å kunne ha mange ulike. Har bare plass til en av hver. Går det som det pleier (110% spiring), blir det også noen bytteplanter etter hvert!

Såliste tomater 2013:
  • Amazonas tomat - avlang, stor avling. USA. Hadde til jul på kjøkkenet.
  • Azoychka - oransjegul, russisk kulturarv, stor
  • Bull's Heart - hjerteformet, stor, fra Vavilov
  • Bonny Best - øko kulturarv, god, ute
  • Brandywine - kulturarv fra USA. Biff
  • Bush Beefsteak - øko kulturarv, kompakt, ute 
  • Black Krim - Russisk øko kulturarv, mørk brun, stor, aromatisk
  • Chocolate Cherry - Ampel, smaksrik
  • Flamme - Fransk, tidlig, god.
  • Green Pineapple - kulturarv fra Ohio. Stor, god. Biff
  • Isis Candy - søt
  • Marianna`s Peace -kulturarv fra Tsjekkia. Biff 
  • Mantioba - kulturarv fra Canada, god, ute
  • Old German - øko kulturarv fra Virginia. Gyldengul biff med røde og rosa striper. Stor, søt
  • Voyage - picknicktomat,  sammenvokst form
  • Polar Baby - ampel, øko kulturarv, søt og god, ute
  • Porter - Texas, liten
  • Siberia - Russisk, tåler kulde, potte ute
  • Siletz - øko Oregon. Stor, tidlig, aromatisk
  • Sugar Lump - kulturarv ampel, kjempegod og søt, ute
  • Striped Craven - stripete plomme, til saus og chutney
  • Ziertomate - små, søte, potte


Gleder meg veldig til å plukke inn en slik fangst omtrent daglig :-)

15 kommentarer:

  1. Oj, det var mange sortar......men kor mykje godt du har i vente. Det var lurt å berre så to frø av kvar sort...eg har same erfaringa at desse frøa spirer godt så då gjeld det å begrense seg.
    Såg utrulig fristande ut desse tomatane på bilda dine.
    Lykke til med sådden, frå MarJE

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingenting som å plukke solvarme tomater :-) Om alt går bra...
      Med så mange sorter ute og inne, bør man jo lykkes med noen!

      Slett
  2. Vilken imponerande tomatlista! Jag kommer att så två sorter... lycka till!
    Kram

    SvarSlett
  3. Jeg er rett og slett veldig imponert! Så flink du er :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså - det blir ikke mer enn et par minidrivhus når jeg bare sår et par av hver!

      Slett
  4. Jeg sådde tomatfrøene på søndag. Det ble egentlig litt flere sorter enn jeg har plass til, men det får jeg bekymre meg over siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Sånn går det alltid, men den tid den sorg ;-)

      Slett
  5. Oj oj vad många olika!Jag har bara sått 2 sorter.
    Vad roligt att du gillade reportaget.Ja jag gilla mer det vilda än tuktade himla bekvämt eller hur ;-)
    KRAM från mig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok i et utprøvingsstadium etter bare 1 1/2 sesong med drivhus! Vil nok roe ned til færre sorter når jeg finner fram til favorittene. Du sår sikkert flere av samme sort!
      Ja, det er veldig viktig for trivselen å finne en hagestil man er komfortabel med. Hvor det også finnes tid å nyte! Frodighet og villskap krever også sitt, men absolutt mer bekvemt en linial og negelsaks...

      Slett
  6. Oi, oi - dette var litt av en liste! Håper du legger ut en tilsvarende liste på slutten av sesongen med erfaringer?

    Har du lyst til å være med å vise fram vårtegn?
    http://ihagenvedskauen.blogspot.no/2013/03/vartegn-2013-utfordring.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en god ide! Får prøve å huske på det.

      Brrr, vårtegn? Akkurat nå pakker jeg meg inn i ullsjal inne. Ute er det steinhard snø og is....
      (Ok, skal se hva jeg får til ;-) )

      Slett
  7. Her var det mange gode tomater, ingen tvil om at det er duket for mange gode smaksopplevelser utover sommeren. Lykke til videre med sådden og tomatåret :))
    Nyt helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her er det snøhelg å nyte. God helg til deg :-)

      Slett
  8. Oi, så masse tomater! Herlig! Har tenkt å prøve å så tomater i år jeg også, men har ikke drivhus, så må nok begrense meg litt:).

    SvarSlett