tirsdag 8. oktober 2013

Fra primadonna til førstemann

Ja, for det finnes vel ikke et mannlig begrep som tilsvarer primadonna? Her kommer nemlig en sen blomstrer ved navn Geoff Hamilton! Ingen overveldende blomstring akkurat, men nå er det ikke mye som viser seg fram her på nedre plan.


'Geoff Hamilton' ble introdusert av David Austin Roses i 1997. Oppkalt etter en folkekjær britisk hageekspert og journalist. En tettfylt, oppadvent blomst, som kan ha både varmrosa og kaldrosa nyanser med lyse kronblader ytterst. En litt sliten matador?



Under her er en annen engelsk herremann representert. Brother Cadfael har ikke tenkt å gi seg ennå!
I ferd med å blomstre i passe sniffehøyde når jeg går forbi...
I 1990 kom denne Austin-rosa på markedet. Navnet har den fått etter en britisk detektivhelt. Svære blomster på en ganske stor busk. Skikkelig gammeldags roseduft har han!


En siste Austin-rose som springer ut nå:


Denne var feilmerket, så jeg er usikker på hvilken. Gyllengul er den i hvert fall.

10 kommentarer:

  1. Mmmm... Det er nesten så jeg kan kjenne duften gjennom skjermen. Så nydelige roser i oktober! Er det ikke fantastisk?
    Austinroser er noe for seg selv. Jeg hadde noen tidligere i gamlehagen min, men tror kanskje klimaet er litt for vanskelig her jeg bor nå. Jeg får satse på microklima og teste ut noen etterhvert...

    SvarSlett
    Svar
    1. Drømmehøst :-)
      Ja, Austinroser her stor tiltrekningskraft. Noen er herdigere enn andre... Wild Edric, Harlow Carr, Roesemoor og The Alexandra Rose er muligens av de mer herdige. Prøve må man, om så betrakte dem som sommerblomster...

      Slett
  2. Ja, det er flott med roseblomstring i oktober, men det er nok siste krampetrekning av sommeren det vi ser nå. Vi får nyte de siste rosene før frosten tar de. Jeg har en Schneewittchen som er full av knopper, men den rekker nok ikke å få ut noen av de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det beste! Noen knopper ryker til slutt...

      Slett
  3. Tenk at du fortsatt har så nydelige roser i blomst. Nå må du bare nyte, før frosten kommer.

    Klem

    SvarSlett
  4. Lucky you...som har Austinroser i blomst ennå:)...håper den vakre høsten fortsetter...jeg nyter den i fulle drag:)

    SvarSlett
  5. Ikke sant :-) Startet nokså bra i dag også.
    God helg til deg!

    SvarSlett
  6. Dejligt billede af den gule rose- måske er det Pat Austin. Vi har ikke haft frost i danmark endnu.
    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  7. Beautiful collection of roses
    Greetings

    SvarSlett