onsdag 2. oktober 2013

Sesongens siste lilje og en ny omgang løk

Liljeblomstringen i hagen her varer fra St. Hans til oktober.


Arten som får æren av å avrunde denne flotte sesongen er velduftende Lilium speciosum var. rubrum. Den står på østsiden i surjordsbedet sammen med Rhododendron.

I fine, men ganske kalde ettermiddager, er det bare å fortsette med løkleggingen. Jeg har også flyttet noen liljer fra krukker og over i bed. Følgende sorter løk har kommet i jorda i dag og i går:

Allium atropurpureum
Allium 'White Cloud'
Allium jesdianum 'Akbulak'
Allium 'His Excellence'
Crocus heuffelianus 'Dark Eyes'
Muscari 'Pink Surprise'
Muscari 'Baby's Breath'
Narcissus 'Lemon Drops'
Narcissus 'Loth Lorien'
Narcissus 'Wisley'
Narcissus 'Toto'
Narcissus 'Pipers End'
Narcissus 'Mrs Langtry'
Narcissus 'Pink Charm'
Narcissus Albus Plenus Odoratus
Tulipa clusiana 'Lady Jane'
Tulipa polychroma
Tulipa turcestanica
Tulipa saxatilis
Tulipa humilis Violacea Black Base
Tulipa humilis pulchella Alba Coerulea Oculata Pink Form
Tulipa clusiana var. stellata
Tulipa 'Albion Star'
Tulipa 'Paul Scherer'
Tulipa 'White Triumphator'
Tulipa 'Black Jewel'
Tulipa 'Burgundy'
Tulipa 'Princess Irene'
Tulipa 'Queen of Night'
Tulipa 'Apricot Beauty'
Tulipa 'Blushing Lady'
Tulipa 'Chansonette'

Og så har jeg satt hvitløk! Har tenkt på det hvert år, men ikke fått gjort det til rett tid, nemlig nå!
Hm. Dette ble egentlig ganske mange. Enda ikke ferdig...


16 kommentarer:

  1. Hei Villrose

    Så Lilium speciosum er også den sidste hos dig - flott ser den ud.

    Og hov hvad er det: Tulipa humilis pulchella Alba Coerulea Oculata "Pink Form" -
    den har jeg aldrig hørt om spændende - og du giver heller ikke link på den;)
    Hvor mon du har fået den fra?

    Ha en dejlig Aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten
      Ja den er altid sist!
      Tulipanen med det lange navnet har jeg kjøpt hos det norske firmaet Garden Living http://www.gardenliving.no/products/tulipa-humilis-pulchella-alba-coerulea-oculata-pink-form
      Fant ikke noe bilde av den på nettet. Er stadig på jakt etter spennende botaniske (og andre ) tulipaner...

      Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

      Slett
    2. Tak for link -
      Bliver super interessant at se til våren:)

      Slett
  2. Nydelig lilje!
    Fint vær for løkplanting. Jeg har fremdeles litt igjen, hvitløken inkludert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kos å legge løk når det er tørt og fint!

      Slett
  3. Så flink du er! Og, ikke minst, så flinke liljene dine er som blomstrer så lenge! Jeg skjønner jo at det er flere sorter, men bra jobbet uansett! :) Jeg har også planer om å sette hvitløk, men planen er egentlig et par år gammel uten at noe er gjort hittil. Hehe. Aldri høsater jeg så flotte hvitløk som de jeg aldri satte, eller noe i den dur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liljene er veldig flinke :-)
      Hi-hi! "Evig eies kun det tapte" var det en som sa...
      Føler meg litt flink nå, som gjennomførte både bestilling (av setteløk) OG legging av hvitløk.

      Slett
  4. Wow! Jeg er imponert over alle løksortene du har fått satt! Det kommer sikkert til å bli et skikkelig blomstershow til våren! :-D
    Jeg dristet meg også til å sette noen løk i høst. For første gang på mange år prøver jeg meg på noen bed med tulipaner, men har ærlig talt ikke tro på at jeg får se så mange av dem i blomst. Hittil spiser sultne dyr som oftest opp både løk og blomster lenge før de rekker å blomstre. Men en må jo leve i håpet! :-D
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper på blomstershow :-) Men det er utrolig hvor mye løk som skal til for at det skal se flott ut!
      Du kan vel satse på narsisser? De blir ikke spist, såvidt jeg vet. Fins såå mange fine :-) Og veldig lekkert i skogen.

      Slett
  5. Hahaha! Det er så deilig at det er noen som faktisk kjøper mere løk enn meg! Det blir jo fantastisk fint bare du greier å holde rådyrene på avstand. Lykke til!

    Jeg tenkte jeg skulle gå igjenom kassene mine med løk i kveld, og få satt så mye som mulig før regnet på lørdag..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant :-D
      Rådyrene pleier stort sett å holde ærbødig avstand - men det er en risikosport i skogkanten.

      God legging :-)

      Slett
  6. Så många fina lökar du har valt ut och planterat! En av våra favoriter är tulpanen 'Princess Irene', den är så snygg. Ser fram emot att se vårblommningen hos dig på bloggen nästa år.
    Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. 'Princess Irene' er fin, ikke bare fordi hun heter det samme som meg ;-)
      Får håpe det blir en snill vinter og en fin vår :-)

      Slett
  7. Oj så spennende liste! Jeg har også noen løk som skal i jorden snart, men jeg er ikke helt venn med liljebillene - eventuelt liker de meg og hagen min litt for godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har liljebiller (som elsker liljer og frittilaria), men de har ikke tatt overhånd. Bekjempes for hånd og med maurkverk.

      Slett
  8. Her var det mye fint. Gleder meg til å se alt dette i blomst hos deg.

    Klem

    SvarSlett