onsdag 30. august 2023

Lyspunkter sist i august

 


Etter utallige og ekstra kraftige regnskyll, også gjennom denne måneden, henger mange roser med hodet og/eller er brune i kantene. Den søte Austin-rosen ''Rosemoor' gjør så godt den kan under en vissen Allium 'Gladiator'.


 'Louise Bugnet', som var den første rosebusken i blomst i år, har et nytt flott flor nå. Å, hvor godt jeg liker denne rosen!



En hvit løvemunn (Antirrhinum majus) 'Rocket White' troner sammen med akssøyleblomst (Liatris Spicata alba).



I samme bed strutter denne hvite purpursolhatten (Echinacea purpurea) som jeg plantet i fjor.



Velduftende liljer lyser også opp blant alt det slitne. Dette er nok den flotte trompetliljen Lilium 'Easter Morn'.



Og så denne lille, søte stauden som er komplett umulig å fotografere, og som jeg aldri husker navnet på...
Marit hjalp meg: Deinanthe caerulea er navnet!



Syrinhortensiaene (Hydrangea paniculata) er på sitt fineste, og sorten 'Limelight' leverer alltid!

Én sommerdag igjen nå, faktisk. Håper den blir bra!



Deler hos

26 kommentarer:

  1. Så flott Austinrose i blomst hos deg nå! Den har jeg aldri hatt. 'Louise Bugnet' er fin ja. Den blomstrer her også. Se der var solhattene dine ja. Morsomt at du endelig lykkes med de. Til neste år skal jeg så mange av de. Ja, nå er det nok regn. Det ser litt mer lovende ut de neste dagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! 'Rosemoor' skal også være ganske herdig. Ja, nå har jeg plutselig opptil flere solhatter :D Faktisk ser været lovende ut framover. De plantene som orker å blomstre nå, fortjener det. Og vi, selvfølgelig.

      Slett
  2. Deinanthe caerulea tror jeg den heter når jeg fikk tenkt meg om :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk for hjelp av din utmerkede hukommelse :)

      Slett
  3. Hej Irene!
    Så fint det blommar och härligt att se att det är solsken. Vågar knappt säga det högt men nu har vi haft några fina soliga dagar efter allt regn. Himlen är klarblå idag. Har inte sett några knoppar på mina rosor, men det finns fortfarande lite perenner i blom. Vackra rosor, jag har också Louise Bugnét , den är fin, ser så frisk ut i bladen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takker! Og ja, det er sol mellom bygene, og ser faktisk ut til at det skal bli mer sol nå. Louise Bugnet er frisk og fin. De fleste rosene har vært friske i bladverket inntil nylig, når svartflekksjuken dukker opp her og der. Har fortsatt både roseknopper, og roser i blomst. Ha det fint!
      /Irene

      Slett
  4. De sene lyspunkter har vi brug for! De skal holde os oplyste igennem hele vinteren til det nye lys kommer til foråret, og du har nogle rigtige skønheder i din have! Dem kan man vel leve længe på, og billederne kan du tage frem igen og igen.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. De er minst like viktige som de første blomstene om våren! Ja, det gjelder å samle opp de vakre inntrykkene. Den unevnelige årstiden er lang...
      /Irene

      Slett
  5. Your flowers are beautiful

    SvarSlett
  6. Hei, så mye fint som blomstrer hos deg!
    Lekker Austin rose og Louise Bugnet er nydelig. Hadde sistnevnte i forrige hage - kanskje på tide jeg anskaffer den igjen. Flotte hvite stauder og blomster. Deinanthe caerulea var nye for meg - spennende. Og fin blomstring på din Limelight også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Synes nok Louise Bugnet er en svært verdifull rose å ha i hagen. Særlig siden den blomstrer på andre tider enn flertallet. Jeg får mer og mer sans for hvite blomster, selv om farger er viktig for meg.

      Slett
  7. Smukke blomster i din have. Det er så fint i denne årstid med roser som 'Louise Bugnet' som giver en sen blomstring. Fantastisk med de røde knopper og hvide blomster..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Ja, det er en rose jeg ikke vil være foruten. Mange gode egenskaper, frisk og sunn.

      Slett
  8. Løvemund er dejlige sommerblomster, og den hvide, som du viser, er særlig smuk. Jeg plejer at have løvemund i haven, men jeg har ingen i år, og det savner jeg virkelig meget. Til næste år, må jeg have sået nogle igen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at du savner løvemunn! Tror jeg har hatt dem hvert eneste år siden jeg oppdaget dem i 2006. Den hvite sorten jeg har sådd i år er spesielt flott. Elsker også den mørke 'Black Prince'.
      /Irene

      Slett
  9. Louise Bugnet hade jag i min förra trädgård, mycket lätt ros att ha att göra med, aldrig något krångel eller sjukdomar! Och söta rosor! Och Hortensia, en av mina favoriter!
    Ha det gott, nu i septembertider!
    Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Louise Bugnet er kanskje den rosen som er lettest å ha med å gjøre i hagen. Til og med uten torner. Hortensia er den vakreste busken etter rosene :)
      Ha noen flotte septemberdager!
      /Irene

      Slett
  10. Louise Bugnet är vacker och så är din bild av den. Ännu så länge finns det mycket vackert i din trädgård ser det ut som och lundskönan är en riktig juvel.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Den byr på seg selv, den rosen. Takker! Så vakkert navn dere har på Deinanthe caerulea i Sverige. Vet ikke om noe norsk navn. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  11. Fine bilder. Ja, er det ikke rart at noen blomster er umulige å fotografere, men du har jo fått det til her da. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Beste forsøk hittil, tenker jeg. Frister ikke alltid så veldig å legge seg ned på bakken og kave rundt for en bra vinkel. Ha en fin helg!
      /Irene

      Slett
  12. Your garden is beautiful, the interesting and pretty blooms have made my day. Thanks for sharing with Garden Affair.

    SvarSlett