tirsdag 8. august 2023

Solhatter i skyggen av "Hans"

 

Hadde ikke ørene vært i veien, så hadde nok gliset gått helt rundt. Hagelykken er stor over å endelig "få til" purpursolhatter, eller Echinacea purpurea som den heter på latin. Denne lekkerbiskenen har jeg sådd selv i fjor av en frøpakke med navn 'Green Twister', om jeg ikke husker feil.



Hvis jeg hadde sett denne hos noen andre, hadde jeg blitt grønn av misunnelse. Men denne vokser og trives altså hos meg 😁😁😁


Også denne hvite varianten av Echinacea purpurea, som jeg plantet i fjor lever, og er i ferd med å åpne blomstene. Hemmeligheten er jo at jeg endelig har klart å etablere et bed med prærieaktige forhold, og luft rundt plantene.


Mye regn må denne fantatstske dagliljen tåle. Det er Hemerocallis 'Destined to see'. Blomsten er større enn hånden min.

Nyhetene er for tiden fulle av ekstremværet Hans, som forårsaker flom og jordskred flere steder på Østlandet akkurat nå. Vi bor heldigvis i utkanten av det verste området, men det kom da over 50 mm nedbør i regnmåleren siste døgn. For bare noen dager siden var vi på fjellet der et av skredene har tatt et hus og en bil, og veien vi kjørte på er stengt på grunn av flom.



Ikke en post uten en rose, vel? 'Tottering-by-Gently' fra David Austin har fått en real regndusj, men stråler likevel som en sol. Nå er det vel på tide at sommeren kommer tilbake. Ille når været blir så ekstremt at det lager skader for millioner. Heldigvis har ingen liv gått tapt.


Deler hos

22 kommentarer:

  1. Gratulerer med egensådde solhatter! Navnet er jeg litt usikker på om stemmer. Kan det være 'Green Twister' i steden? De har jeg sådd flere ganger, og mine ligner på dine. Men jeg kan selvsagt ta feil ;-)
    Jeg har kjøpt 'Green Envy' som ferdig plante, og alle har dødd før eller senere. De jeg har sådd av 'Green Twister' lever alle i beste velgående.
    Jo, solhatter har en egen kode som en må knekke for å få de til. Så bra at du har lykkes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) 'Green Twister', var det sikkert! Plantene er jo litt forskjellige av utseende. Takk for oppklaringen.
      Har virkelig prøvd mange ganger, så det var på tide, ja. Har alltid synes de er så fine.

      Slett
  2. Även jag går och väntar på 'Green Twister' som jag sådde förra året, men mina står ännu bara i knopp. Solhattar är fantastiska där de trivs men kan också vara lite knepiga att etablera. Så bra att du hittat knepet!
    Kul att se 'Tottering-by-Gently', den fick jag ögonen på när jag sökte efter en enkelblommande gul ros och jag funderar på att skaffa den. Är det en ros du rekommenderar?
    Såg förödelsen efter 'Hans' på nyheterna igår, riktigt skrämmande. Skönt att ni klarat er bra.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til :) Har alltid beundret solhatter, og forsøkt å plante mange ganger på ulike steder i hagen. Borte neste år. En 'Magnus' hadde jeg flere år, til den plutselig forsvant. Antagelig fortrengt av naboplanter. Lykke til med dine nye!
      Jeg var ganske spent på om 'Tottering-by-Gently' ville være herdig nok for H3. Har jo bare hatt den i to år, men den virker lovende! Hos en jeg kjenner i H4 - 5 ser den ikke så bra ut. Så langt kan jeg anbefale den. Gjenblomstrer med fine klaser smørgule blomster som blekner etter hvert. Den er rundt 120 -140 cm høy og buskete her hos meg.
      'Hans' har nok skapt utrygghet hos de 1000 som er evakuert, og de som har mistet hus, biler, hytter og campingvogner. Det er jo umulig å forutsi nøyaktig hvor det vil gå ras.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  3. Hej Irene!
    Får njuta av White Swan och en Magnus som är egensådda. Tyvärr stannar inte solhattarna kvar hos mig så länge, har slutat att köpa dyra exemplar av dubbla varianter, trots att de är väldigt fina. Lycka till med Green Twister.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Ja, de er flotte sorter. Har også forstått at de ekstra spesielle (og dyre) variantene er liten vits i å investere i. Mye bedre å så selv :) Takk, takk!
      /Irene

      Slett
  4. Det må være dejligt at se dine anstrengelser bære frugt (blomst!) og alle dine solhatte ser fine ud. Netop dette med at de skal have plads omkring sig, gør dem uegnede til min have, hvor alting står så tæt som muligt, men jeg kan jo nyde dine:-) Sød rose i en smør-gul farve. Vi kunne sandelig godt bruge lidt sol efterhånden, men det er godt der ikke er sket store skader hos dig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig :) De ser faktisk ut til å trives. Nettopp akkurat tett planting er jo helt typisk for min hage også. Men etter at jeg stammet opp en svær koreagran, fikk jeg plutselig et nytt bed, som er både tørt og solrikt. (Og hvor jeg ikke skal plante så tett). Håper på mer sol nå, ja.
      /Irene

      Slett
  5. So beautiful. Mother Nature is most beautiful.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday. ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, Mother Nature is beautiful.
      Thanks for hosting!

      Slett
  6. The flowers are so special!
    Lovely images!
    Happy WW! All the best! ❤️😘

    SvarSlett
  7. Nydelige blomster! Ja, vi må være så glade, vi som har hus og hage vel berget og i trygg avstand fra ras og flom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Vi kan prise oss lykkelige! Tenker på alle de som har måttet forlate sine hjem , eller fått hytter, campingvogner, hager og jordeiendommer ødelagt.

      Slett
  8. So pretty!

    Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    SvarSlett

  9. Beautiful, your echinaceas - the one in the first photo looks very special. I used to have plenty of purple specimens but these have been crowded out by other plants. I'm going to try again on my flowering hill - not with seeds, but with flowers from the pot. (I see better chances there.)
    The weather is capricious everywhere - there are fires or storms or there are floods and landslides. But large corporations and politicians are still doing far too little to combat climate change...
    All the best from Austria!
    Traude
    🌼❤️🌼
    https://rostrose.blogspot.com/2023/08/romerstadt-carnuntum-und-die-tiere-von.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I wish you better luck with the echinaceas on the flowering hill! They don't like to be crowded out for sure. The extreme weather is frightening. We all have to do our best to stop the heating.
      Wish you a great week!
      /Irene

      Slett