torsdag 11. august 2022

Litt om stauder og duftende liljer

 


Når først kongeliljene, og så de orientalske liljene blomstrer, ligger duften tung over hagen. Med slike liljer på alle sider av huset, er det godt parfymert. Den første her, står ved inngangspartiet. Den heter Lilium  'Tabledance', og har riktig store blomster. En krysning mellom orientalsk og trompetlilje er dette.


Denne liljen formerer seg godt fra år til år. Den har ikke noe navn.

Men det har denne orientpet-hybriden, Lilium 'Ormea'.


Blodtopp, eller Sanguisorba, er dekorative, høyreiste stauder som er fine å fylle ut i bedet med. Denne morsomme sorten heter Sanguisorba hauksanensis 'Lilac Squirrel'. 

Floks, og ikke minst høstfloks, Phlox paniculata er hagefavoritter. De står lenge, og dufter til og med.



Dagliljer (hemerocallis) er en annen favoritt. De lager fargefest i bedene.



Sa jeg daglijer og fargefest?

 

Deler hos
TrädgårdsFägring

 

26 kommentarer:

  1. You have such amazing flowers, and I do love the fragrance some lilies have, but that phlox photo is so beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! They are pure parfume :)

      Slett
  2. Nydelig høstphlox hos deg! Liljer sliter jeg med å få til her, men jeg har noen få. Du har veldig mange. De må trives godt hos deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Må nok innrømme at det er ganske mange. Ja, det er den gode dreneringen jeg har, vet du.

      Slett
    2. Ja, liljer må ha god drenering :)

      Slett
  3. The Lily Orem is beautiful. I love the soft colors. Thanks for the posting.

    SvarSlett
  4. Så mange lekre liljer du har i hagen din som blomstrer nå.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Hej Irene!
    Så mycket fina liljor och annat . Kan din namnlösa lilja heta Cogoleto ? Har den också, men den har inte blommat i år.
    Mina liljor blommade inte lika fint som de brukar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk, takk :) Det er ikke helt umulig, skjønt jeg tror kanskje min er litt lysere i bunnfargen? Min hadde ikke fått noe navn ennå, da jeg kjøpte den hos Hyde Lilies for noen år siden.
      Liljeblomstringen er noe variabel i år. Noen blomstrer bra, noen mindre enn vanlig, og noen har ikke kommet opp i det hele tatt. Ha det fint!
      /Irene

      Slett
  6. Denne typen liljer har jeg aldri hatt, men syns jeg kan kjenne duften, må være fantastisk. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Duften er stor! Synes disse ekstra store liljene er fantastiske, og har hatt dem i mange år i hagen. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  7. Det ser jo fantastisk ud og jeg kan næsten dufte liljerne her ved skærmen...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den duften kan drive langt...
      Forresten - jeg sliter veldig med å kommentere hos deg for tiden. Når jeg prøver, kommer bare beskjed om å logge inn (hvilket jeg er), og når jeg prøver å logge inn på nytt, sier den at det ikke går. Selv om jeg er logget inn. Gir opp blogger snart!
      /Irene

      Slett
    2. Jamen det er jo ikke godt!
      Jeg aner ikke hvad der sker, for jeg har i hvert fald ikke gjort noget for at blokere dine kommentarer. Jeg er også meget træt af dette program og synes det er blevet dårligere hver gang de laver opdateringer. Må prøve at finde ud af hvad der er galt. Men tak fordi du skriver det!
      Ulla

      Slett
  8. Hei! Ja, dette er virkelig en fargefest. Vakker blomstring. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, i august kommer det gjerne litt varmere farger, som spraker i bedene. Tusen takk :)
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  9. Underbara bilder och floxen är en favorit!!
    Kram från Titti

    SvarSlett
  10. Ja, du sagde fargefest! Og det er det helt rigtige ord at bruge.
    Liljernes blomstring må høre til havens højdepunkter.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, jeg sa det!
      Helt riktig, et høydepunkt når den mest intense roseblomstringen har dabbet av.
      /irene

      Slett
  11. Å, takk for tips om velduftende liljer! Så mye vkre blomster :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! De er vel verd å dyrke.

      Slett
  12. Jag kan bara hålla med och visst ger dagliljorna en färgfest. Tyckte liljan utan namn var väldigt, väldigt fin med sin rosa ton och röda prickar - en favorit. Annars ligger liljedoften tung här också nu. Och det verkar som de satt mängder av sidolökar för antalet stänglar har blivit mångfaldigt fler.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ekstra gøy når de setter sideløker! Den navneløse kjøpte jeg fra Hyde før den hadde fått noe navn, men trives det gjør den. Det er en spesiell atmosfære i hagen når den duften dominerer.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  13. Son preciosas tus flores. Un beso.

    SvarSlett