onsdag 31. august 2022

I det eksotiske hjørnet

 Dahlia (georginer), er da eksotiske så det holder? Gode, gammeldagse Gladiolus også. Pelargonium, erteblomster og strå får følge med i vasen. Man forstår aldri helt hvordan en Dahlia fra katalog ser ut i virkeligheten, og får noen overraskelser når de blomstrer. Dahlia 'Mats', heter den i vasen, og jeg er helt fascinert.
 

Hver sommer, når jeg har Hippeastrum'ene (Amaryllis) ute på fetekur, er det minst én som vil blomstre. I år er det sorten 'Ice Queen' som pryder bordet på terrassen. Like vakker nå, som i julen.


Foran inngangspartiet vokser Dahlia 'Red Rock', som jeg kjøpte i fjor. Den hvite, enkle er en gammel navnløs knoll.

I vår sådde jeg ulike Coleus, som fyller ut i mange krukker rundt om. Mange fine og morsomme fargekombinasjoner på dem.


 Her kommer det noe stort. En tallerkenstor Dahlia med navn 'Cafe au Lait Rose' bor i en stor krukke på plattingen. Dahlia kommer sent hos meg i år, da jeg ikke rakk å fordrive, og ellers var forsinket med utplantingen av de nye. Men den som venter på noe godt...


Kan denne flotte liljen også gå for eksotisk? Dette er orientpet'en 'Miss Feya'.


Deler hos
My Corner of the World
TrädgårdsFägring



24 kommentarer:

  1. Ja, skal si du har mange eksotiske blomster! Dahlia fra katalog er bortimot umulig å tenke seg. Så flotte coleus du har sådd. Den bakerste så veldig spennende ut. Jeg har to forskjellige her som jeg har kjøpt. De er så deorative sammen med forskjellige blomster. Jeg bruker de sammen med dahlia. Nydelig lilje!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jo fort noen... Den coleusen kom fra frøblandingen Wizard mosaic så vidt jeg husker. Svært dekorative, ja. Takk :)

      Slett
  2. Flotte georginer ja, spesielt den i buketten. Jeg var så heldig å få en bukett georginer i dag, de skal jeg nyte nå som jeg ikke har i hagen selv (på grunn av sneglene). Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Å, så heldig du var! Fortjente de sikkert. Jeg har stort sett mine i krukker med kobberbånd nederst. Det går mye bedre da. Ønsker deg god natt, og ha en flott ny dag.
      /Irene

      Slett
  3. Hej Irene!
    En vacker bukett och dahliorna är fina. Jag har lyckats att få en amaryllis att blomma under sommaren, det var för några år sedan. Ja de är lika fina då som till Jul. Liljan är mycket vacker, i år var mina inte fina. Nya tag nästa år.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Tusen takk. Ja, som du ser ble mange av liljene mine fine i år også. Men noen av dem ble ikke så bra som de bruker være, uten at jeg kan peke på årsaken. Vi får håpe på bedre lykke neste år.
      Hadet godt!
      /Irene

      Slett
  4. Ja, eksotiske er de sandelig, både liljer og georginer! Godt du har tålmodighed til at vente på dem, for nu går det hastigt mod efterår.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant? Det er jo veldig bra å ha noe som blomstrer fint nå som hagen ellers ser noe sliten ut. I dag er første høstdag, men det er strålende vær og god temperatur. Men fra i morgen skal det gå nedover.
      /Irene

      Slett
  5. For noen skjønnheter du viser oss i dag! :)

    SvarSlett
  6. Din Amaryllis er flot. Den kan man da kalde eksotisk. Det er en blomsterrig have, der går ind i efteråret.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, det er ikke akkurat slike man venter som sommerblomster her nord.
      /Irene

      Slett
  7. Jeg stoppet mest opp ved lilja 'Miss Feya'. Jeg trodde først at det var 'Black Beauty', men så ser jeg at den har et annet navn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har 'Black Beauty' også, og en eller to andre som ligner. Ser omtrent ikke forskjell på dem.

      Slett
  8. Jeg sår også Coleus hvert år. Det pynter meget med de forskellige farvekombinationer og bladformer. Meget eksotisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes virkelig mange flotte kombinasjoner å få tak i.

      Slett
  9. Härliga och exotiska höstblommor! Underbara bilder!
    Ha en fin söndag...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk :)
      God søndag!
      Klem
      Irene

      Slett
  10. Imponerende samling blomster, nydelige var de.

    SvarSlett
  11. Hej så många fina höstblommor du har att njuta av din lilja är verkligen vacker även den.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Sannelig er det litt å nyte nå ut i september også :) Ha det godt!
      /Irene

      Slett