tirsdag 17. oktober 2023

Noen kjære roser på slutten av sesongen

 


En som alltid holder koken til den er dekt av snø, er Austinrosen 'Brother Cadfael', En velduftende rose med ganske mørkt bladverk.



Den kraftigvoksende busken har fortsatt en del knopper. Aldri har jeg klipt den lenger ned enn i vår, til ca 30 - 40 cm, men nå er den 160 cm høy igjen. Vinteren var hard mot rosene, med både langvarig barfrost og ekstra tunge snøfall. Trodde flere roser var tapt, men samtlige har enten skutt fra bunnen, eller kommet seg godt gjennom sommeren.



En av de jeg var nesten var sikker på hadde gått dukken var min kjære gjenblomstrende rambler ' Guirlande Rose'. Gjett om jeg ble glad da jeg oppdaget blomsterklaser i bakgrunnen av et bed med store buskroser i dag! 'Guirlande Rose' hadde ikke tenkt å gi seg, nei.



En av mine yndlinger er jo bunndekkeren 'Smarty'. Den produserer søte blomsterklaser gjennom hele sesongen, til langt på høst. Denne lille busken står håpløst karrig hos meg, på kanten av naturdelen av tomten. Den har klort seg fast der i 15 år. 

Ja, det var en kavalkade over noen gjenværende rosa roser. Jeg er så godt som ferdig med å legge løk. bare noe småtterier igjen, og et par pakker Tulipa 'Polychroma' jeg ikke finner...

Deler hos

21 kommentarer:

  1. Ja, hos deg er det vel flere roser enn hos de fleste andre, så det er ikke overraskende at du har mange roser i blomst fortsatt ;-)
    Så fin den Brother Cadfael er. Jeg har sansen for mørkt bladverk. Hvis noen roser dør i vinter kan jeg plante en av den der. Da har du virkelig stått på. Godt å være ferdig med løkplanting innen snøen kommer. Her det det meldt om sludd på søndag. Usj...

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt flere, kanskje :) Brother Cadfael kan jeg anbefale. En tøffing.
      Ja, men så synes jeg det er koselig å legge løk. De er fine og så lukter de godt. Alt fra planlegging og innkjøp til jeg graver dem ned og forestiller meg hvor fint det blir til våren er gøy :)
      Det var da skikkelig usj!

      Slett
  2. These are lovely. I always appreciate the flowers that hang on at the end of the season.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! They are extra appreciated :)

      Slett
  3. Dejlige billeder af roser her mod slutningen af havesæsonen! Du har virkelig forstand på roser, og så er det jo skønt de er så seje at de kan give gode overraskelser!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Roser er en liten spesialinteresse. Lærer noe nytt hele tiden! Noen sorter imponerer med livsvilje. Det trengs her de får vokse nær tålegrensen for overlevelse.
      /Irene

      Slett
  4. The last roses of summer are beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. - - and they are greatly appreciated.

      Slett
  5. Hej Irene!
    De är riktigt fina. Var på en cykeltur igår, och det blommade så fint av rosor vid Järnvägsstationen.
    Blev lite förvånad över att de var så fina fortfarande.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takker :) Ja, rosene holder gjerne på utover, de, så sant det ikke blir for mye frost.
      Ha det fint!
      /Irene

      Slett
  6. Hvor er det skønt med roser, som giver os nogle fine farver lige inden vinteren kommer. Vi er ekstra taknemmelig for dem. Det er nogle gode hårdføre sorter du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes ikke noe finere! Ja, disse sortene gir seg ikke før de må.

      Slett
  7. Las rosas se ven bonitas, también mis rosales tienen muchas rosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gracias. Agradable con rosales que florecen a finales de otoño.Besos.

      Slett
  8. The roses are beautiful!
    Thank you for stopping by my blog. I would appreciate it if you could read my second post:
    https://lisa-handmadeinisrael.blogspot.com/2023/10/i-feel-so-sad-that-killing-each-other.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I will, and I wish you all the best in this difficult situation we hear about every day.
      /Irene

      Slett
  9. Those are some lovely pictures of the roses. You sure had fun photographing them. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I love photographing, and always am hunting for roses :). Thank you!

      Slett
  10. I love Roses, these are the first of flowers that I remember from childhood that leads me to grow passion towards Gardening. Thanks for sharing with Garden Affair.

    SvarSlett